vrijdag 30 oktober 2009

Kennisnet

Ik neem deel aan het ambassadeurs-programma van Kennisnet. Na de eerste bijeenkomst vielen me (weer) twee dingen op. Geen nieuwe dingen. Wel weer confronterend.
1. Wat verschillen de ict-ontwikkeling toch van school tot school.
2. Hoe belangrijk is het toch om gedifferentieerd les te geven.

1. In gesprekken met collega's zie je weer waar iedereen mee bezig is. SG Stevensbeek doet het goed. Mijn baan zou op verschillende andere scholen een stuk minder leuk zijn. Het is dan sleuren en slepen in plaats van ontwikkelen, onderzoeken en begeleiden.

2. Als je in een ruimte zit met 35 mensen met allemaal een andere achtergrond en ervaring, die bovendien werken op allemaal verschillende scholen met hun eigen idee over ICT en je laat iedereen dan hetzelfde doen? Ik heb nu weer ervaren hoe het voor onze leerlingen is die (ik overdrijf?) allemaal de hele dag dezelfde dingen moeten doen als hun klasgenoten. Mijn differentiatie kwam aan het einde van de dag toen ik de tip kreeg gewoon de bijeenkomsten te bezoeken die voor mij interessant zijn. Lijkt mij een heerlijk beeld voor onze leerlingen. Oké, oké, nog genoeg beren op de weg, maar het uitgangspunt "Biedt een leerling datgene aan waar hij behoefte aan heeft" (en behoefte is in VO-land natuurlijk een zeer breed begrip) is geweldig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten